Påminn dina mottagare genom retargeting.
Hur går då detta egentligen till, och vad behöver du göra för att lyckas? Först och främst behöver du installera en pixel på din hemsida så att en cookie lämnas till varje besökare. Cookien kan sedan användas för att visa annonser på andra webbplatser. De största plattformarna för retargeting är Facebook och Google Display Network. Om du har ett Google Ads-konto så har du tillgång till hela Google Display Network, genom detta kan du nå dina besökare på en mängd olika sidor. För att få visa din annons på sajten behöver du vinna budgivningen mot andra intressenter på samma annonsyta. Automatiska budgivningsstrategier brukar fungera bra och ser till att du inte överskrider din budget.
Även Facebook är en mycket populär plattform att köra retargeting- eller remarketing-kampanjer på. Principen är densamma. Beroende på vilken målgrupp du primärt riktar dig mot och vilken typ av produkt eller tjänst du erbjuder kan det vara värt att fundera över vilken av dessa plattformar som är mest relevant att synas på. Kanske är det båda?
Remarketing är en bra metod för att få personer som varit nära att köpa, att genomföra sista steget i köpresan. Genom små doser av påminnelser ökar möjligheterna till att mottagaren nås vid rätt tillfälle och faktiskt genomför köpet.
Våra content managers är experter på digital marknadsföring och hjälper dig att sätta upp kostnadseffektiva retargeting-kampanjer.