Nå din målgrupp genom Facebook annonsering.
Genom betalda annonser på Facebook har du möjlighet att fånga mottagarna på rätt tid, plats och med precis rätt budskap. Formaten för annonserna blir allt fler och optimeras ständigt för att skapa bättre resultat för annonsörerna.
Många gånger har mottagarna redan varit i kontakt med ditt företag eller en av dina konkurrenter, och sökt på liknande produkter eller tjänster. Det vill säga, de är redan halvvägs på köpresan. Med träffsäkra annonskampanjer på Facebook ökar du möjligheterna att nå ut till rätt målgrupp vid rätt tillfälle, och driva affären hela vägen i mål genom några enkla klicka. Fantastiskt eller hur?
Framgångsrika kampanjer på Facebook bör följa kundens köpresa. Ska du driva trafik till din hemsida, öka varumärkeskännedomen eller presentera de populäraste produkterna från din katalog? Alla möjligheter finns. Med bra innehåll, rätt sökord, skräddarsydda målgrupper, retargeting och tydlig CTA är dina annonser ready to go. Men sen då? Oftast ligger en stor del av arbetet med att nå ett bra resultat efter publiceringen. För att din annons ska nå målen så kostnadseffektivt som möjligt krävs kontinuerlig optimering.
Man bör dagligen följa upp och analysera vad som gått bra och mindre bra. Kan det vara så att din text inte var tillräckligt intresseväckande eller att bilden inte var inspirerande nog? Eller borde du nå din målgrupp genom flera olika annonser istället med mindre budgetar? Annonsering i sociala medier kan vara en utmaning att få lönsam då konkurrensen är hög, men med erfarenhet av hur kampanjerna ska sättas upp kan det bli din mest lönsamma kommunikationskälla.