Podcast för företag ett effektivt format.
Kort och gott så är en podcast en ljudfil som du kan lyssna på genom en webbplats eller app, som ett radioprogram on-demand. Flera stora plattformar framtidssatsar stort på poddar, Spotify är ett exempel. Många tänker nog på podd i form av ett samtal mellan två personer som pågår i cirka 45-60 minuter, med nytt avsnitt varje vecka. Ibland kring ett givet ämne.
Vi utmanar våra kunder att tänka om och tänka nytt. Att se podcast mer som ett sätt att servera sin målgrupp kunskapen och värdet av till exempel en artikel eller e-bok, fast i ett mer lättillgängligt format. Tänk vilka möjligheter det skapar att få utbilda, underhålla eller inspirera dina potentiella kunder redan när de är påväg till jobbet, om så bara i 5-10 minuter.
Hur gör man om man vill starta en podcast? Undersök vad som finns på marknaden idag, finns det en lucka att fylla eller tydlig förbättringspotential? Är syftet med satsningen tydlig för alla involverade, såväl som vilken målgrupp ni riktar er mot och vad de kommer vilja vill lyssna på? När koncept, namn, grafisk profil och innehåll är på plats gäller det att ha en bra studio för inspelning. Vi rekommenderar att ha innehåll för minst fem avsnitt innan man börjar spela in, det sparar både tid och pengar. För att få ut podden behöver du sen ett poddhotell och kanaler att marknadsföra den genom. Våra content managers hjälper gärna dig med koncept, produktionsledning, inspelning, redigering och distribution.