Contentstrategi

Hur skapar man engagerande innehåll och hur sticker man ut i mediabruset? Detta är två vanliga frågor som företagare ställer sig i början av deras implementering av digital marknadsföring. Innehållet är a och o, men också valet av plattform och resurser. Din contentstrategi bör utgå ifrån ditt företag, varumärke och affärsmål.

En tydlig bild skapar rätt förutsättningar.

För att få en tydligare bild av marknaden och vart din målgrupp befinner sig bör en omvärlds- och konkurrentanalys skapas i förarbetet. Även målsättning och mätning bör klargöras för att du ska kunna följa upp resultatet efterhand.

När du har en tydlig bild av vilka kanaler du vill arbeta med och vilket innehåll du vill satsa på så kan det roliga arbetet börja- nämligen produktion av innehåll. 82% av marknadsförare kommunicerar genom bilder, texter, ljud och videomaterial online idag. Detta kommuniceras dels genom sociala medier, men även genom pressmeddelande, nyhetsbrev, blogginlägg och podcasts. Ju tydligare bild du har över vad du vill kommunicera, desto lättare blir det att skapa varierande format av ditt innehåll.

Något som tenderar att stärka ditt innehåll är att sända ut liknande budskap på flertalet kanaler. För att undvika idétorka och oregelbunden publicering rekommenderar vi dig att arbeta i ett schemaläggningsverktyg. Detta ger dig framförhållning och ökad kontroll över att ditt innehåll varierar och innefattar samtliga topics som du vill lyfta i företaget.

Behöver du hjälp med produktion och struktur? Kontakta oss!

Vi kan också hjälpa dig med

Trött på att publicera innehåll som inte ger resultat?

Mer än 70% av B2B-kunder gör egen research innan de kontaktar en tänkbar säljare eller leverantör. Därför är det idag viktigare än någonsin att innehållet i era digitala kanaler och sociala medier visar upp ert företag och erbjudande på bästa sätt.

Oavsett om det gäller en potentiell kund, samarbetspartner eller framtida medarbetare så kan du räkna med att helhetsbilden av er som bolag kommer vara starkt påverkad av er närvaro i digitala kanaler.

Vi hjälper dig att göra ett bra intryck och skapa resultat.

Vill du veta mer om hur en contentstrategi fungerar?

Vi berättar gärna mer om hur vi kan hjälpa dig att skapa en contentstrategi som gör att din kommunikation verkligen sticker ut.

Genom att klicka på "Skicka" ger du samtycke till att Engage Agency får spara och använda dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.