Försäljning
Digital marknadsföring

Liten ordlista – tackla mejlen från byrån som ett proffs

06 juli 2021
Mejlet från byrån kommer och där sitter man och kliar sig i huvudet. Termer till höger och vänster, på svenska och engelska. Var bara lugn, vi har samlat de vanligaste orden i branschen så du med lätthet kan tackla mejlen från byrån som ett proffs.

AD:  Art director, den som har huvudansvar för bild och layout

Bildupplösning: Informationstätheten i en digital bild, mäts i dpi (dots per inch). Tumregeln är att en bild för tryck bör vara minst 300 dpi upplösning i 100%. Bildskärmsupplösning är 72 dpi och används för bilder publicerade på webben.

Brödtext: Den löpande texten i exempelvis en artikel. Termen kommer från den tid då typografer satte texten för hand med blytyper vilket gav lön till brödfödan.

CMYK: Cyan, Magenta, Yellow, Key color. En färgmodell för fyrfärgstryck. Förkortningen står för de i den subtraktiva färgblandningen använda primärfärgerna.

Content: Content är byråspråk för innehåll. Innehåll som engagerar, roar eller informerar. 

Copy: Betyder text.

Deadline: Tidpunkten ett projekt ska vara färdigt.

Designbrief: En omfattande, detaljerad kort blir vägledningsdokumentet för hela designprocessen för att projektet ska få rätt förutsättningar redan från start. God kommunikation mellan kund och byrå sparar tid och pengar.

EPS: När vi ber om logotyp i filformatet EPS är det för att den då är i vektorformat. Med en vektoriserad logga så man ni skala logotypen och bibehålla hög kvalitet och använda den för professionellt tryck.

Format: Storlek eller rymd på en trycksak eller bild.

Vill du förbättra din marknadsföring?

Kontakta oss så berättar vi mer