Digital marknadsföring

Youtube 101: Så bygger du varumärket på Youtube

03 november 2022

Som marknadsförare går det inte att bortse från de fantastiska möjligheter Youtube erbjuder. Plattformen är världens näst största hemsida och världens näst mest använda sökmotor. Har ditt företag börjat synas där ännu? Om inte vågar vi lova att det bara är en tidsfråga. Precis som Google är en självklar plattform för de flesta att synas på idag kommer YouTube bli standard inom en snar framtid. Vi delar med oss av ett par bra tips som hjälper dig komma igång.

Ja, du läste rätt. Youtube är en av världens mest populära plattformar och den näst största sökmotorn efter Google. Varje dag konsumerar människor från hela världen allt mer innehåll på Youtube. Vi svenskar är inte annorlunda. Fler och fler svenskar tittar på Youtubes innehåll för varje dag som går. Därför känns det fullt rimligt att investeringarna i onlinevideo ökar med 40% årligen.

“Vadå? Det är väl mest influencers som finns där”, tänker du kanske? Så är inte fallet.
Youtube är en utmärkt plattform att synas på för företag. Som med så mycket annan kommunikation och marknadsföring, gäller det bara att lista ut vad du ska berätta – och hur du ska göra det för att rätt personer ska vilja titta. Så här kommer du igång!


Videoproduktion på en rimlig ambitionsnivå

Trist men sant, det är inte helt lätt att skapa proffsigt videoinnehåll som din målgrupp vill konsumera. Börja med att fundera på vilket innehåll de skulle vilja se, vad de kan tänkas söka på och vad du kan tillföra som inte redan någon annan gör. Hur mycket tid och pengar du har möjlighet att lägga på projektet behöver vägas in när du sätter konceptet. Detta blir ofta svårigheten snarare än att komma på idéerna, att med små medel skapa stort intresse.

Du behöver också se över vad du har och behöver för utrustning. Det finns en hel massa artiklar med dyra inköpslistor på internet, vårt råd är att hålla det enkelt till en början. Hitta en ambitionsnivå som passar dig. Kom ihåg! Du kommer rätt långt med en enkel kamera, ett stativ, en mikrofon och ett bra redigeringsprogram. 

Vilken typ av video vill du skapa?

Det är bara din kreativitet och mottagarnas intresse som sätter gränserna för innehållet på din kanal. Driver du en bilfirma? Vad kan då potentiella kunder tänkas vilja se och vad har de för eventuella förutfattade meningar om företag i din bransch? Visa dina följare hur en dag ser ut för en bilförsäljare hos er! Var lite bjussig och dela med dig av dina bästa tips för att inte bli lurad i en bilaffär.

Om kanalen representerar en advokatbyrå, kan du t.ex skapa videor som besvarar vanligt förekommande juridiska frågor.

Fundera på vad som gör er unika och vad du själv hade velat se om du tillhörde din tilltänkta målgrupp. Det är lätt att fastna i ett "inifrån och ut"-perspektiv. - X, Y och Z vill vi berätta om oss själva! Varje gång ni ska skapa innehåll bör ni ställa er frågan:
- Vad vill våra potentiella kunder ha för innehåll? Vad söker de svar på? Vad tycker de är underhållande?
Låt det avgöra vad innehållet handlar om, inte vad ni själva vill få sagt, det finns det tid till i ett senare skede.

Lär dig Youtube-knepen från de bästa!

Titta på hur större konton gör när de lägger upp dramaturgin i sina filmer, designar Thumbnails eller skriver captions till sina videos. De har lyckats av en anledning, det är aldrig fel att inspireras av och härma andra ibland. Youtube fungerar på liknande sätt som Google's sökmotor. Rubriker, bilder och beskrivningar kommer göra en enorm skillnad för hur mycket visningar du får. Testa dig fram, följ upp vad dina tittare sökte på och lär av konkurrenter som lyckats bra.


Youtube-konton att inspireras av:

Blocket: Håll i dig nu. På Blockets Youtube-kanal kan du lära dig att byta däck på cykeln, bygga ett soffbord eller var det är bäst att placera hunden i husbilen. Ett tydligt exempel på att det bara är kreativiteten som sätter gränserna!
Elgiganten: Visste du att det här teknikföretaget har en hel Youtube-kanal, enbart för gaming? Deras 15 000 följare tittar på live-streams, unboxings och tar del av grymma erbjudanden. Smart Elgiganten!
Preem: Vem hade trott att en kedja av bensinmackar kunde bli stora på Youtube? På Preems kanal får följarna ta del av bilrelaterade tips, lära sig mer om framtidens drivmedel – och följa med Gunde Svan på skidor!

Hans-Peter Öhmn

Copywriter

hans-peter@engageagency.se

Inte helt hemma än?

Vi har koll på Youtube. Hör av dig till oss, så hjälper vi dig framåt!