Content

Podcast för företag: Hur, när och varför?

14 september 2021
De senaste åren har podcast-fenomenet tagit världen med storm. Samtidigt som antalet podd-profiler växer i Sverige, märker vi också att allt fler företag och varumärken nyfiket ser sig om efter möjligheten att själva starta en podcast. Men hur, när och varför bör man göra det? Vi har besvarat några av de vanligaste frågorna vi får när det kommer till att starta sin egen podd.

Vilket innehåll fungerar bäst i en företags-podd?

Tittar vi på hur väl företagspodcasts fungerar, ser man ett tydligt mönster på vad som funkar bra och vad som funkar mindre bra. Avsnitt som marknadsför och säljer in en produkt eller tjänst fungerar inte alls lika bra som de avsnitt där företag väljer att skapa dialog och diskussion kring ett visst ämne kopplat till erbjudande. Ett anmärkningsvärt undantag är dock när avsnitt kopplas till en produktlansering eller nyhet. Kameraföretaget Canon uttrycker i en undersökning att deras podcast Shutter Stories slog lyssnarrekord i samband med en produktlansering. Finns det tillräckligt med intresse hos publiken lyssnar hen gärna på produktchefer eller ambassadörer som pratar om en viss produkt i samband med lansering. 

Med det sagt vill vi ändå lyfta ett varnande finger för den typen av innehåll eftersom det krävs en hel del finess och framförallt en intresserad (för att inte säga nördig) publik för att ett sådant avsnitt ska gå hem. Är du istället ny på podcast-scenen, eller arbetar för att etablera ett okänt varumärke bör du tänka två gånger innan du trycker på REC. 

 

Hur vet jag om mitt innehåll kommer gå hem hos publiken? 

Det enkla svaret är: Det vet du inte. Däremot finns det saker att göra innan du börjar spela in som ökar dina chanser att skapa en podcast som publiken tycker om, avsnitt efter avsnitt. 

Ändra spelplanen
Våga prata om utmaningar, förändringar och motstånd. Skapa dialog och diskussion kring det ni erbjuder och svara på era kunders vanligaste utmaningar och fördomar.

Visa känslor
Bjud på hela registret, känslor är engagemang och engagemang är trovärdighet. Genom att skapa ett personligt band med lyssnarna ger du i sin tur lyssnarna möjlighet att skapa ett personligt band med dig och ditt varumärke.

Bredda vyerna
Sätt ditt erbjudande i perspektiv till branschen, samhället, världen...Var försiktig att bara prata ur ditt företags perspektiv och försök istället sätta det i förhållande till aktuella händelser och branschen.

Hylla kreativiteten
Tänk fritt, våga titta utanför ramarna och ta efter föregångare som lyckats men våga tänka nytt. Vad kan du göra som inte redan är gjort? Finns det redan intervjupoddar om det du erbjuder kanske det kan vara bra att tänka en extra gång hur du kan skapa ett eget koncept som sticker ut.

Vad säger Sveriges poddindex? 


Varje vecka uppdateras poddindex där du kan följa hur Sveriges största poddar presterar i räckvidd och lyssningar.

Räckvidd: Den tekniska räckvidden baseras på antalet unika spelare och är en veckoräckvidd på alla poddar som är med på Poddindex. Till exempel en webbläsare, en app, eller annan enhet för uppspelning av ljud.

Lyssningar: Lyssningar anses vara av större värde kontra räckvidd eftersom samma unika spelare kan starta samma avsnitt flera gånger eller lyssna på flera avsnitt under en period. Lyssningar baseras på antalet starter över 60 sekunder och fullständiga nedladdningar och visar antal lyssningar per vecka.

Värt att tänka på när det gäller företagspoddar är att det många gånger inte handlar om att nå den breda massan utan fokusera på att nå rätt, nischade publik för erbjudandet i fråga. 

Hur långt ska ett poddavsnitt vara?
Det finns inga regler, men generellt kan man säga att poddar som släpps dagligen tenderar att vara kortare, medan de som ges ut mindre frekvent är längre. Det kan också anpassas utifrån vilket ämne du ska prata om. Enligt The Audacity to Podcast kan man tänka såhär:

1-15 minuter om du släpper avsnitt dagligen
15-60 minuter om du släpper avsnitt veckovis
60 minuter om du släpper avsnitt varannan vecka
60-90 minuter om du släpper avsnitt månadsvis


Kom igång med din egen podcast


Är du en av de som tänker att podcast är nästa steg i företagets innehållsplan? Vi har tagit fram en checklista som du enkelt kan fylla i för att försäkra dig om att du har allt ifrån innehåll till poddhotell och utrustning på plats innan du börjar. Perfekt både för dig som vill bolla idéer för en eventuell podd, och för dig som vill ha underlag att bolla med din ledningsgrupp eller marknadsteamet.

Får du inte upp checklistan som en pop-up på denna sidan? Maila oss!

Erika Persson Bartat

Content Manager

erika@engageagency.se