7 sätt att skapa engagemang i sociala medier
Det närmar sig högtid och du tänker YES. YES vad skönt att vi äntligen har något att posta på sociala medier. Men vad händer däremellan? (förutom en klassisk fika-bild eller två…)
Några vanliga utmaningar som vi ofta ser kopplat till sociala medier är att det inte finns någon tydlig innehållsstrategi, att det saknas kontinuitet och att inläggen inte ger någon nämnvärd effekt.
Därför ska vi idag (den stundande påsken till ära) ge dig 7 tips på hur du med enkla medel kan öka engagemang i sociala medier – och framförallt bygga en värdefull relation med nya potentiella kunder såväl som med dina befintliga.
1. Var personlig
Var inte rädd för att dela med dig av verkligheten. Ärligt och personligt innehåll tenderar att skapa mer engagemang från följarna, de flesta vill ju oftast ha den äkta varan, än om det kan vara skönt att drömma sig bort ibland. Tänk på att inläggen måste väcka rejält med intresse och känslor för att dina följare ska ta sig tiden att gilla, kommentera eller till och med dela innehållet med andra.
2. Väg varje ord
För att fånga dina följares intresse kan det vara bra att skapa en balans mellan allvar och lättsmält innehåll. Låt dina captions variera i längd, från några få ord till längre meningar. Dina captions för sociala medier ska snabbt fånga dina följares intresse. Följarna är alltid (medvetet eller omedvetet) på jakt efter inlägg som berör dem, se därför till att vara en självklar källa för detta genom att sticka ut ur mängden.
3. Håll koll på dina DMs
Glöm inte att kontinuerligt kolla dina direktmeddelanden för att svara på frågor och feedback från dina följare. Korta svarstider visar dina följare att deras feedback faktiskt betyder något för dig. När du finns tillgänglig för dina följare känner de sig inkluderade och betydelsefulla i ditt community.
4. Var genuin
Lägg fokus på att skapa innehåll som är äkta och Ni, snarare än att hoppa på alla trender som kommer och går. Dina följare vill att innehållet du visar upp är representativt för vilka ni är. Därmed inte sagt att du inte ska kolla på de senaste trenderna, ibland det kan ju vara något som är klockrent att haka på även för er!
5. Interagera
Publicera omröstningar och Q&A’s på Instagram Stories, inlägg för allmänna frågor på Facebook eller länka ett formulär i en post på Twitter. Ju mer du vet om dina följare och deras intressen desto högre engagemang kan du skapa med ditt innehåll.
6. Dela din kunskap
Snåla inte med insikter, intressant fakta, produktguider eller tips inom din nisch. Öka engagemang i sociala medier genom att kontinuerligt och generöst dela med dig av dina expertkunskaper blir du en trovärdig och intressant källa för dina följare och den de förknippar med ämnet.
7. Användargenererat innehåll
Skryt när dina följare taggar dig eller skriver en meningsfull kommentar. Det stärker ditt varumärke och inspirerar andra att också engagera sig. Glöm inte att alltid tacka dina följare när de visar uppskattning för ditt varumärke genom att tagga dem eller lämna en omtänksam kommentar.