Så skriver du Instagram captions som en mästare!
_____________________________________________________________________________________________
Instagrams styrka ligger i det visuella. Allt börjar med innehållet. Bilderna du tar och filmerna du spelar in. Men det spelar ingen roll hur många timmar du lägger på inspelning och planering, om innehållet saknar en caption som engagerar kunden.
En bild säger mer än tusen ord. Men utan en konkret caption riskerar du att förlora publikens intresse och tappa potentiella kunder. Så vill vi inte ha det. Därför ska vi lära oss hur man skriver Instagram captions som en mästare!
Det viktigaste först!
En Instagram caption får vara 2 200 tecken lång. Betyder det att du ska använda alla de tecknen. Absolut inte.
Det du bör tänka på när du skriver en caption, är att fundera på vad som är viktigaste för mottagaren att veta. Se till att det viktiga kommer först. Texten kommer nämligen att klippas av efter 2-3 rader text. För att läsa resten, måste läsaren göra ett aktivt val och klicka sig vidare. Där riskerar du att tappa engagemang och intresse. Håll texterna korta. Spara hashtags och taggade konton till slutet.
Få med Call-to-Actions!
Vi vet inte vad du vill, men vårt mål är att publiken ska interagera med våra sociala poster. Därför är det viktigt att få med tydliga och relevanta CTA:s, eller Call-to-Actions i inläggen. Vad menar vi med det? Jo, vi uppmanar publiken att interagera med vårt innehåll. “Dubbelklicka om du håller med!”, “Berätta om ditt bästa sommarminne” eller “Läs artikeln på vår webb!”.
Ta en funderare. Vad vill du att publiken ska göra efter att de har tagit del av posten? Se till att det är enkelt att göra just det.
Ställ frågor!
Vill du få igång samtal, diskussioner och allmänna kommentarsfester? Det bästa sättet att få folk att prata, är att ställa frågor. Samma sak gäller på Instagram.
“Vi packar en Weekendväska. Vart vill du åka?”
“Italiensk mat i sitt esse. Vad är du sugen på att äta idag?”
“Höstens mode är här! Vad kan du inte vara utan i år?”
Det behöver inte vara svårare än så.
Länka vidare till din webb!
Om du har en spännande tävling, ett specialerbjudande eller vill få folk att gå med i ditt nyhetsbrev, kommer du nog vilja leda läsaren till en ny sida genom en länk. Men som du nog känner till, kan man inte lägga in några länkar i Instagraminlägg. Trist men sant. Om du vill att läsaren ska klicka sig vidare till t.ex. en landningssida, behöver länken vara någon annanstans: I din profilbiografi! Glöm inte att förklara kort vart länken går någonstans. Märk ut den med roliga emojis.
Vill du presentera flera länkar samtidigt? Inga problem. Det ordnar vi med ett länkträd! En organisk produkt, tänker du? Icke sa nicke. Länkträdet är en mellansida, där du kan samla massa länkar. Hur smidigt som helst!
Testa, testa, testa!
Vad engagerar din publik? Det är svårt att säga. Det bästa sättet att lära känna din publik är att testa dig fram. Gör tre olika captions till ett och samma inlägg. Med eller utan emojis, frågor och med olika Call-to-Actions!
Följ publikens beteende. Får du många likes men inga kommentarer? Ställ frågor!
Får du ett högt engagemang utan klick vidare in på webben? Gör länken tydligare. Och uppmana läsaren att klicka sig vidare!
Ta inspiration från hur andra skriver sina captions. Testa, testa och pröva. Till slut kommer du hitta rösten som engagerar just din publik.