Intervjuer

Möt Hans-Peter, vår nya copywriter

09 augusti 2022

Hej! Vem är du?
Jag heter Hans-Peter. 193 centimeter lång glasögonorm och copywriter med 44 i skor som tycker om att komma på roliga idéer och knåpa ihop engagerande innehåll. 

Vad är det bästa med att vara copywriter?
Jag tycker det är väldigt roligt med berättande. I alla former. Hela processen kring att skapa någon form av innehåll som ska få en mottagare att reagera, känna och aktiveras på något sätt, gör mig alldeles pirrig.

Vad skulle du göra om du ville impa på dina nya kollegor på en fest / partytrick? 
Jag har dubbat en och annan barnfilm. Så jag briljerar med en klockren Nickelodeon-röst.
Om det blir quiz kan jag nog briljera med onödigt vetande om årtal, kungar och krig.
Om inte det funkar kan jag sjunga “Lilla snigel” med stängd mun.  


Vad är det konstigaste du skrivit om i ditt jobb? 
En intervju med en excentrisk möbeldesigner, till ett livsstilsmagasin. De inplanerade 30 minuterna intervju blev närmare två timmars samtal där han totalsågade IKEA-katalogen, plast som material – och en analys kring bibelversen “Salig är den som sätter sig”.

Vilka tre egenskaper tror du är de viktigaste för att lyckas i sin roll som copywriter?

  • Nyfikenhet. Ingen mossa växer på en rullande sten, osv. Det är lätt att glömma bort hur viktigt det är med research och ett gott förarbete i produktionen
  • Lyhördhet. Det är superviktigt att kunden känner sig sedd, hörd och uppskattad. De kan sina grejer bäst, därför försöker jag lyssna så mycket jag bara kan.
  • Kreativitet. Mycket av det vi gör handlar om att skapa ett innehåll som intresserar, engagerar och konverterar. Då är det viktigt att hitta nya sätt att säga “Kom och köp” på.

Sen underlättar det helt klart om man tycker det är roligt att skriva.  

Vilka contentformat tror du att vi kommer få se mer av den närmsta tiden?
Jag är en sucker för longreads men det är svårt i en värld där allt ska gå snabbt. Överlag tycker jag det ska bli spännande att följa Instagrams utveckling och se hur de hanterar konkurrensen från TikTok. Sedan vill jag slå ett slag för bloggarna och nyhetsbreven. Mer kvalitativa texter åt folket! 

Vad gör du helst när du inte jobbar? 
Då sitter jag med näsan i en bok. Eller traskar i naturen med en vandringsryggsäck. Eller försöker knäcka koden till hur man bemästrar att baka croissanter. 


Nyfiken på hur vi kan hjälpa dig?

Vill du veta mer om hur vi arbetar med copywriting och content marketing?