Möt Amalïa, visuell kommunikatör
Berätta, vem är du och vilken är din roll på Engage?
Jag är en nyutexaminerad visuell kommunikatör med ena foten i konstvärlden och den andra i grafisk design och film. Jag började som praktikant och fick arbeta tätt ihop med Olle som är filmproducent. Efter ett par veckor som praktikant har jag nu börjat som visuell kommunikatör där mina arbetsuppgifter främst är inom post production och animation.
Vad har du gjort tidigare?
Jag har cirka sju års konststudier i ryggen, varav ett av dessa studieår bedrevs på CSUMB (California State University, Monterey Bay) där jag studerade Visual and Public Art. Därefter började jag Visuell Kommunikation på Malmö Universitet och tog min kandidatexamen nu i våras. Under min studietid praktiserade jag på produktionsbolaget Petersels AB. Under våren 2022 arbetade jag även som creative director i musikprojektet RAW 2022 vilket är en musikkonferens där kvinnliga musiker i Rwanda och Sverige möts för att diskutera viktiga ämnen inom musikindustrin. Jag skapade allt visuellt material till projektet såsom logotyp, broschyr, poster, pull-up m.m.
Vilka tre egenskaper tror du är de viktigaste för att lyckas i sin roll som kommunikatör?
Det finns självklart egenskaper som är universellt fördelaktiga inom denna bransch; så som att vara lyhörd (i kommunikation med kunder och ens team), associativ (för att kunna arbeta fram kreativa och innovativa idéer) och nyfiken (för att fortsätta utvecklas i en bransch som genomgår ständig förändring). Men jag tror även mycket på att känna sig själv, sina unika styrkor och svagheter och lära sig arbeta med dem. Jag själv, till exempel, är någorlunda känslig för stress. Hur löser jag det? Jo, jag ser till att vara extra strukturerad och noggrann i min planering vilket resulterar i att jag använder min “svaghet” till min fördel.
Vilka contentformat tror du att vi kommer få se mer av det närmsta åren?
Det är nog få som undgått att se hur trenden med allt kortare videoformat har växt sig stark. Det är ett tydligt tecken att jag inte är målgruppen för Tiktok då det är med viss motvilja som jag accepterar att appen dominerar sin del av marknaden. Men som kommunikatör behöver man anpassa sig! Utöver detta så är min spaning att eftersom många branscher under pandemin tvingades alltmer digitalisera sitt arbete, och många kanske även insåg fördelarna med detta, så tror jag att videobaserad visuell kommunikation blir allt mer viktig. Jag tror att företag som tidigare inte använt sig att video i sin marknadsföring börjar inse dess starka kommunikativa egenskap till relativt låg kostnad.
Vad gör du helst när du inte jobbar?
Jag har ett stort intresse för träning och utbildade mig, vid sidan av kandidat studierna, även till personlig tränare under våren 2022. Mest för skojs skull. Mycket av min fritid går därför åt till främst styrketräning. Utöver detta är jag en stor foodie och älskar att utforska nya maträtter, både i mitt eget kök och på restaurang! Läsning är även något som stimulerar mitt intresse för ny kunskap inom det som jag för stunden nördat ner mig i.
Vad skulle du göra om du ville impa på dina nya kollegor på en fest?
Jag kan varken jonglera eller stå på händer men jag kan erbjuda en gastronomisk upplevelse i form av efterrätt!