Digital marknadsföring
Content Marketing
Content
Sociala medier

5 copy-tips - Så bygger du förtroende

30 september 2022

_____________________________________________________________________________________________

Texten - eller copyn - kan vara ett av dina viktigaste verktyg när det gäller att nå fram till din målgrupp. Det är forfarande ett av de mest använda sätten att förmedla ett budskap som påverkar läsaren. Med tydlig och relevant copy ökar du chansen att bygga ett förtroende hos din mottagare.

Oavsett om du skapar blogginlägg, white paper, copy till hemsidan, kundcase eller sociala medier-inlägg behöver texten vara välskriven, engagerande och lätt att förstå. I alla fall om du vill att läsaren ska återvända till dina kanaler – och till slut välja din produkt eller tjänst. Om den här texten vinner ditt förtroende återstår att se. Om inte, får du i alla fall vassa tips på hur du skriver förtroendeingivande texter.


Fem copy-tips

Målgruppsanpassad copywriting

För att förtjäna läsarens förtroende gäller det att du anpassar texten efter dennes behov, kunskapsnivå och förutsättningar att ta till sig informationen. Varför är din tjänst eller produkt relevant för dem? Hur är bästa sättet att förmedla det? När du vet vem du skriver till blir det enklare att veta hur du ska kommunicera. Genom att kombinera rätt budskap med rätt ton och ord får du läsaren att känna sig hemma i texten.

Hitta rätt tonalitet

Tänk på att målgruppen ser helhetsbilden av ditt varumärke. Om tonaliteten inte speglar ämnet och varumärkets identitet, finns risken att målgruppens förtroende förloras. Ett varumärke som pratar lättsamt om ett allvarligt ämne kommer rimligtvis inte tas seriöst av målgruppen.

Fundera över vad du säljer, vilken inställning målgruppen har till produkterna och hitta en tonalitet som går hand i hand med varumärkets identitet. Genom att hålla en konsekvent tonalitet över tid ökar du chansen till att skapa förtroende hos läsaren.

Skriv enkelt

Även om det kan kännas lockande att använda branschtermer i texten finns risken att läsaren inte hänger med i svängarna. Undvik att skriva ord och fraser som är svåra att förstå för den som inte jobbar i branschen. Målet med texten är att skapa förtroende hos läsaren – och det blir omöjligt om hen inte förstår. Om du inte hittar rätt synonymer för dina branschord, förklara i alla fall vad de betyder.

Struktur och tydlighet

Du har inte många sekunder på dig att fånga läsarens intresse. Se därför till att utnyttja dem väl. Risken finns att läsaren endast kommer skumma igenom texten och till slut tänka ”är det värt min tid?” Ska läsaren ge sitt förtroende behöver du strukturera texten så att den blir tydlig och lättläst. Dela upp den i stycken, använd tydliga rubriker och skriv inte mer än du behöver. Då blir det tydligt att du värdesätter läsarens tid.

Håller du vad du lovar?

Börjar du texten med ett löfte till läsaren? Se till att hålla det. Inledningen av texten kommer styra läsarens förväntningar. Det är den som förklarar vad texten handlar om och vad läsaren kommer få ut av den. Samma gäller kommunikationen kring din produkt eller tjänst. Låter det för bra för att vara sant, är det oftast det – och ingen gillar att bli lurad.

Varje vecka nås människor av tusentals digitala texter – och merparten av dem sållas bort, både medvetet och omedvetet. Om du vill nå fram med ditt budskap, och få läsaren att lita på det du säger, behöver du ge texten den tid den förtjänar.

Hans-Peter Öhman

Content Specialist & Copywriter

hans-peter@engageagency.se

Är du redo att komma igång?

Vill du bli bättre på att skapa förtroendeingivande kommunikation? Vi hjälper dig gärna ta första steget!