Bakgrund
Spetsig kommunikation för flera olika målgrupper. Detta var en utmaning för mässteamet på FFCR Expo då mässan täcker in flera olika affärsområden. Att hitta ett tydligt språk och en contentplan som skapade värde för publiken blev därför vårt första initiaitiv. Större organisk räckvidd var viktigt för att få fler besökare, samtidigt som man inte ville nå personer som inte tillhör branschen. Kommunikationen skulle endast ske med den primära målgruppen – beslutsfattare inom restaurang- och hotellnäring.
Beställare
Easyfairs Fastfood & Café / Restaurangexpo
Uppdrag
Contentstrategi, Branding, Videoproduktion, Podcastproduktion

Konceptutveckling för mässans marknadsföring
Vi tog oss an uppdraget och satte ihop ett team som kunde täcka alla Easyfairs behov: strategi, film, podd, sociala medier hantering och copy. För att få maximal räckvidd utan en stor budget för digital annonsering tog vi fram ett koncept och en contentplan där innehållet skapades tillsammans med välkända branschprofiler och utställare. Vi valde att sprida innehållet uteslutande i Easyfairs egna kanaler för att minska antalet irrelevanta besökare och skapa högre engagemang i den primära målgruppen.
Vår contentstrategi byggde på de senaste trenderna i branschen och varje kampanj hade en tydlig anknytning till en profil och trend som målgruppen kunde relatera till. Den digitala kampanjen bestod av sex delar, en kombination av video, artiklar och sociala medier mallar i grafisk design som skapade en tydlig röd tråd. Räckvidd skapades genom sociala medier, nyhetsbrev och pressmeddelande.

Lisa Zenovon
Head of Event, Easyfairs
Videoproduktion
Uppdraget innefattade bland annat videoproduktion på Sjömagasinet i Göteborg med Ulf Wagner och Gustav Trädgårdh, samt på Paul Taylors Lanthandel i Stockholm med Paul Svensson.
Podcastproduktion
Uppdraget innefattade även produktion av podcasten En Matig Podd. Podcasten leddes av Paul Svensson och Tareq Taylor som pratade framtid, trender och ekonomi tillsammans med aktuella branschexperter.
Effekt
Effekten blev ökad kundnöjdhet bland utställarna då de ansåg att besökarna hade högre relevans än tidigare, samtidigt ökade det totala antalet besökare.
+
Ökad kundnöjdhet
Kundnöjdheten bland beställare ökade
+
Ökat antal besökare
Det totala antalet mässbesökare ökade
+
"Högre relevans än tidigare"
Utställarna ansåg att mässans besökare var mer relevanta än tidigare
Undrar du också...?
Hur ökar vi värdet för utställarna?
Hur mäter vi effekten av mässan?
Hur får vi mässan att kännas aktuell året om?
Hur får vi fler relevanta besökare till mässan?
Hur säkerställer vi att det görs affärer?
Vilken marknadsföring ska vi satsa på?