Så blev vi Coreparts externa marknadsavdelning

Bakgrund

Corepart hjälper företag med intelligenta säkerhetslösningar. Kunderna befinner sig inom allt ifrån bygg- och anläggningsbranschen till samhällsbyggnad och sportanläggningar. Deras lösningar innefattar bland annat smart kameraövervakning, larm, passersystem och brandskydd. Sedan 2016 har bolaget växt organiskt från 8 till 21 anställda med en omsättning på tre gånger så mycket.

"

Den största fördelen med vårt samarbete med Engage är att alla kompetenser finns samlade på ett ställe. Det gör att vi får hjälp med alla delar inom marknad, oavsett om det är tryckt material, digitalt eller sociala medier. Det värdesätter vi högt. På samma sätt uppskattar vi att någon agerar marknadschef och hjälper oss hur vi mest effektivt kan positionera oss på marknaden.”

- Jalal Anabtawi VD, Corepart

Utmaning

Corepart har sedan årsskiftet gjort en storsatsning på expansion och planerar att växa mycket även framåt. I en expansiv fas för ett säljdrivet bolag som Corepart var det viktigt att hitta en partner som både förstår kund- och affärsnyttan, som är kunnig inom försäljning och som kan kommunicera lösningar på komplexa problem. Med en växande organisation, nya affärsområden och ett mer omfattande erbjudande fanns det ett stort behov av att utvecklas och synas i nya digitala kanaler.

Vårt uppdrag

För att ge Corepart en heltäckande lösning fungerar vi på Engage som en extern marknadsavdelning för att öka synligheten digitalt och hitta synergier mellan sälj och marknad. Vi har satt ihop ett marknadsteam med projektledare, content manager, strateg och marknadschef för att kunna erbjuda en helhetslösning. Ett mer kostnadseffektivt alternativ än att på egen hand hitta och anställa en person som ska ha alla de kompetenser och kvalifikationer som uppdraget kräver.

"

Arbetet med Engage har förenklat vår vardag, vi behöver inte lägga ner så mycket tid på marknadsföring annat än att vara med och påverka på strategisk nivå. Dessutom känns det enkelt att resursfördela frågorna vi får ifrån Engage internt. Det ska bli fortsatt spännande att ta del av mätningar för att se vilken skillnad marknadsföringen gör för oss.”

- Jalal Anabtawi VD, Corepart

Lösning

För att ta ett helhetsgrepp kring Coreparts marknadsföring skapades en marknadsplan baserat på KPI:er, försäljningsmål och önskade resultat. Utifrån marknadsplanen har vi producerat vi löpande content för alla digitala kanaler: foto, filmer, artiklar, pressmeddelande, nyhetsbrev, säljmaterial, produktblad, SEO-artiklar och nyheter. Vi arbetar löpande med att uppdatera och optimera hemsidan för att säkerställa lättillgänglig information till både befintliga e och nya kunder. I vårt marknadsföringsarbete ingår också arbete med digitala kampanjer och digital annonsering i sociala medier.

Vill du veta mer?

Behöver du hjälp att komma igång med digital marknadsföring eller med att producera riktigt bra innehåll? Kontakta vår Byråchef Agnes Jarfjord