Försäljning

Ny undersökning: Därför väljer marknadschefer globalt att ändra fokus

24 augusti 2021

I en ny och omfattande undersökning som Immediate future publicerat framgår det att allt fler marknadschefer väljer att ändra fokus i sin marknadsstrategi – från leadsgenerering till att istället lägga större vikt vid att bygga relationer med sina befintliga och potentiella kunder via digitala kanaler. 

Förändringen tros till stor del bero på pandemin, som tvingat marknadsförare att gå ihop mer med säljavdelningen för att lösa kunders problem. När behovet av att kompensera för inställda event blivit ett faktum har allt fler marknadsförare fått ändra fokus i marknadsföringsinnehållet – från säljdrivet till mer värdefullt och hjälpsamt innehåll.
Det har blivit allt viktigare att lösa målgruppens svordomar och bekymmer, snarare än att försöka konvertera till er konkret lead.

För att lyckas med skiftet från leadsgenerering till digitala relationer visar sig, inte helt oväntat, sociala medier spela en avgörande roll.

Enligt Colin Jacobs, Managing Director på Immediate future går det inte höfta fram bra innehåll. Att producera ett white paper och publicera tillsammans med en “ladda ner här”- knapp är inte längre tillräckligt. Det behövs innehåll som engagerar mottagaren på riktigt och det behövs nytänkande marknadsförare som producerar kvalitet framför kvantitet.

Samtidigt är konkurrensen i sociala medier enorm. Men när vikten av att synas där ökar är det viktigt att du som marknadsförare behöver ha en tydlig strategi och plan för hur just ditt innehåll ska få uppmärksamhet.
För det är inte så enkelt som att publicera ett budskap rakt upp och ner. Din publik på sociala medier behöver approachas på ett annat sätt än via andra mer traditionella medier och plattformar. Här kommer ditt VARFÖR att spela en stor och viktig roll eftersom det visat sig att de som kommunicerar VARFÖR snarare än vad, hur eller vem, har större chans att nå igenom den mängd innehåll som finns på sociala medier idag.

Värt att fundera över:
– Varför gör du det du gör? Och varför finns ni?
– Vilka svordomar har din publik? Hur kan du hjälpa dem att lösa den svordomen?
– Hur kan du skapa igenkänningsfaktor hos din publik?

Ta del av hela rapporten här. Och glöm inte att ta kontakt med oss om du behöver hjälp att konkretisera ditt VARFÖR och lyckas nå ut med det i sociala medier.