Digital marknadsföring

7 tips: så lyckas du med ditt webinar

14 december 2021

Webinar ökar i popularitet och över 60% av marknadsförare globalt använder det som ett verktyg för att generera leads och öka sin försäljning. Det är inte svårt att förstå varför. Vill du på ett kostnadseffektivt sätt generera högkvalitativa leads samtidigt som du sprider ditt varumärke och ökar kunskapen om dina produkter? Då är webinar ett utmärkt verktyg. Men hur planerar och genomför du ett webinar som lockar publik och genererar leads till ditt företag?  

Välj ämne efter mål

Innan du börjar planera och skapa en presentation behöver du ha ett specifikt mål med eventet. Vill du få ett effektivt resultat bör du ha mätbara mål som till exempel: 

  • Öka medvetenheten om företaget
  • Öka försäljningen
  • Få in nya kunder
  • Fler följare på sociala medier


När du väljer ämne är det viktigt att rikta in sig på en speciell idé eller ett problem som din målgrupp upplever. Om din idé är bred, försök att smalna av den och prata istället detaljerat om en del av ämnet. Om målet är att utbilda din publik om en produkt, tjänst eller ett vanligt förekommande problem i branschen, är det som vid all innehållsmarknadsföring viktigt att du erbjuder något av värde till publiken. Konkreta tips eller lösningar de kan ta fasta på och ta med sig framöver i livet eller i sin yrkesroll.

Fundera över: Vad kan du ge din publik som de inte redan har? Vilken kunskap kommer hjälpa de i sin vardag eller sitt yrkesliv?

Teknik du kan lita på

Det finns ett flertal olika plattformar att använda. Vi rekommenderar att du tittar på några av de större mer välkända alternativen som Livestorm, Google Hangouts, Zoom, eller Webinarjam.  De större är ofta mer tillförlitliga och erbjuder funktioner som kan göra ditt event smidigare och mer interaktivt. Se till att du använder en plattform som tillåter att publiken ansluter från olika typer av enheter, så folk kan medverka både från både dator och mobil. 


När du valt plattform och har mjukvaran på plats är det dags att se över hårdvaran. Under ditt webinar är bild och ljud någon oerhört viktigt för helhetsintrycket. Förlita dig inte på datorns inbyggda mikrofon, utan se till att du har ett headset, en mygga eller mikrofon. Se även till att testa det på platsen du kommer befinna dig under sändningen för att veta att ljudet låter bra. För att bilden ska vara bra rekommenderar vi en extern kamera framför den inbyggda i exempelvis dator eller mobil.

Möjligheten att spela in är också något att ta hänsyn till eftersom många förväntar sig att få webinaret skickat till sig i efterhand.,

För att vara på säkra sidan är det klokt att ha back up för all den teknik som ska användas. Se till att du har en extra dator och ett headset så ett eventuellt teknikstrul inte resulterar i ett  inställt event. Kanske kan du till och med få hjälp av en kollega som håller koll på att tekniken fungerar som den ska under tiden


Välj rätt tid för ditt webinar

En sak som avgör om du får många som medverkar på ditt webinar är vilken dag och tid på dygnet du arrangerar det. Generellt är den bästa tiden onsdagar och torsdagar vid antingen klockan 11:00 eller 14:00. Det är dock viktigt att du anpassar dig efter din målgrupp. Använd data från dina sociala medier och hemsida för att se vilken tid dina besökare är aktiva men främst vilken tidszon de befinner sig i. Så du kan anpassa dig efter din målgrupps dygnsrytm. Se även till att du sätter ett datum med god marginal så du har tid att planera, öva och marknadsföra. 

Marknadsför i tid


För att få in maximalt med publik behöver du marknadsföra ditt event i god tid. Ungefär 3 till 4 veckor innan ditt webinar äger rum är en bra riktlinje för att påbörja din marknadsföring. Se till att använda alla kanaler du har, nyhetsbrev, sociala medier, blogg och podcast. Se även till att skapa en landningssida som berättar om ämnet och talare. Inkludera också en tydlig call to action som uppmanar besökare att registrera sig för att medverka. 

Du kan kontinuerligt under veckorna som leder fram till webbinariet skicka ut påminnelser, skapa inlägg som berättar mer om det, som en kortare video som ger en försmak av ämnet som ska diskuteras. 

Samma dag som det äger rum är det viktigt att du skickar ut påminnelser till alla som registrerat att de vill medverka. Se till att det finns med en länk som går direkt webbinariet. 

Öva 

Det kanske är en självklarhet för många, men övning ger färdighet och vill du att ditt webinar ska flyta på utan problem behöver du repetera det ett flertal gånger. Då kan du vara försäkrad om att all utrustning fungerar, tider hålls och talarna vet vad de ska säga. Några dagar innan är det smart att köra en testomgång där du genomför din repetoar fast utan publik, då märker om allt flyter på eller inte. Låt en kollega titta för att få feedback.

Involvera din publik


Det är lätt att fokus hamnar på att komma ihåg vad som ska sägas och i vilken ordning, men glöm inte bort din publik! Se till att ställa frågor, deras svar kan ge dig värdefull information samtidig som de känner sig mer involverade. När det kommer till frågor är det upp till dig om du vill ta emot dem under tiden eller ta alla frågor efteråt, de flesta webinarhotell har en smart frågefunktion som hjälper dig att hantera frågor och kommentarer under tiden.

Ett annat sätt att engagera publiken är genom en visuellt tilltalande presentation, detta håller uppe deras intresse. Håll det enkelt och utan för mycket text. Kanske kan du till och med testa att få med rörligt material i din presentation? 

Utvärdera

Efter att webinariet är genomfört är det dags att utvärdera. Plattformen du använt kan ge dig information om hur många som deltagit och hur många som eventuellt hoppat av under tiden. Jämför antalet registrerade med antalet faktiska deltagare och se över de mål som du satt i början av projektet - har du nått dem? Om inte - hur kan du göra för att nå dem nästa gång? 

Följ även upp med eventuella inbjudna talare och dina medarbetare om vad som gick bra och vad som kan förbättras. Se även till att du samlar in publikens feedback så du kan förbättra deras upplevelse vid nästa gång. 

Skicka ut din inspelning av webinariet till de som anmält sitt intresse men inte deltagit. Ett ytterligare tips för att öka engagemanget inför ditt nästa webinar är att skapa innehåll av webinaret för dina sociala kanaler - som ett smakprov på vad man får om man registrerar sig.



Ge dig själv de bästa förutsättningarna 

Det är en väldigt liten del av allt arbete som faktiskt är själva eventet, veckor av arbete och övning som resulterar i ett 1-2 timmars event. Men det är arbetet du lägger ner innan som gör att du kan leverera ett webinar av högsta kvalitet. En av våra största lärdomar är att komma igång i tid. Tänk 80-20 regeln – 80% förberedelse och research, 20% inspelning.

Vill du komma igång med ditt webinar?

Ta kontakt med oss för att se hur vi kan hjälpa dig med förberedelse, produktion, teknik och uppsättning.

Erika Persson Bartat

Head of Production

erika@engageagency.se