Digital marknadsföring
Content

Bör kapitalförvaltare investera tid på sociala medier? Svar ja!

25 november 2021

Alternativen för investerare ökar ständigt, med nya valmöjligheter och tillvägagångssätt. Detta märks tydligt om man ser till googles sökstatistik där söktermer som “Investera i vad” och “aktier eller fonder” ökar i popularitet. Med intåget av kryptovalutor blir målgruppen  än mer förvirrade över i vad och hur de ska investera. Dessa frågor vill de ha svar på och genom sociala medier kan du nå ut till dem och berätta att du sitter på svaren på deras frågor. Men hur fångar du deras uppmärksamhet och får dem att lyssna på dig istället för någon annan? Hur ska du som kapitalförvaltare använda sociala medier för att skapa engagemang som gynnar dig? 

Hitta investerare

Linkedin och Twitter är utmärkta plattformar för den som vill bygga relation med sina potentiella kunder. Faktum är att några av de största trenderna vi kommer få se under 2022 är kopplat till precis det - att bygga en digital relation med sina kunder. Så hur gör man det? Svaret är att det finns många sätt, en bra start kan vara att söka upp och connecta med de som du ser som potentiella kunder.

Genom sökfunktionen på Linkedin kan du hitta personer inom specifika befattningar, områden och med specifika yrken och skicka en kontaktförfrågan där du berättar vem du är, och vad för problem du kan hjälpa dem med. 

När du skapar annonser och sponsrade inlägg på sociala medier kan du rikta dessa mot en specifik målgrupp. Genom att välja ut personer med ett visst intresse, som ekonomi, eller personer som nyligen sökt på “fonder” eller som nyligen flyttat till ett visst område kan du välja att din marknadsföring syns för de personer som är troligast att vara potentiella kunder.  

Dela med dig av kunskap 

Förutom för att ta del av andras innehåll är de sociala plattformarna perfekta för att sprida ditt egna material. Dina insikter, lärdomar och kunskaper är saker du bör dela med dig av, antingen i text eller rörligt material. Dela med dig av dina bästa  tio tips till unga investerare, förklara hur ett regeringsskifte kan påverka ekonomin eller ge dina fem viktigaste lärdomar du skaffade dig under din utbildning. Detta hjälper dig att bygga ditt varumärke och skapar ett förtroende hos din målgrupp. Se till att materialet uppmanar till diskussion eller reflektion genom att ställa frågor, gärna i slutet av din text eller video. Frågorna ska vara riktade till dina följare och om hur de ser på det som du tagit upp eller vad de tror det kan bero på. Var  sedan engagerad, det är viktigt att du är aktiv och medverka i samtalet som uppstår. Ditt engagemang sprider sig och engagerar potentiella kunder.

Nätverka

Sociala medier är inte bara användbart för att söka kontakt utan även för att behålla kontakt. Personer du träffar på konferenser, branschträffar och andra event har nästan alla någon typ av sociala medier. Se till att utbyta kontaktuppgifter och fortsätt konversationen online. 

Hann du inte med att prata med en viss person på eventet, kanske en intressant föreläsare, kan du använda sociala medier för att skapa en kontakt i efterhand. Många använder Facebook och LinkedIn för att sprida information om sina evenemang, vilket är en bra plats för att hitta personer som ska närvara på evenemanget både som besökare och arrangörer. 

Digitala Evenemang

Evenemang äger även rum i sin helhet på sociala medier och du kan skapa dina egna evenemang för att utöka ditt nätverk. Flertal plattformar har möjligheten att sända live, där Youtube, Facebook och Instagram är de största. Där du med ett enkelt knapptryck kan börja en livesändning för dina följare. Det är dock viktigt att du god tid innan du planerar att anordna din livesändning postar inlägg med information om din planerade sändning så att dina följare är redo när det är dags. 

Tips på evenemang du kan hålla på dina sociala medier. 

Digital Föreläsning

Håll en föreläsning som dina kunder är intresserade av, det kan var spekulationer om framtiden, tips till nybörjare eller användbara digital verktyg. Huvudsaken är att det är ett ämne du har kunskap om och som dina följare vill ta del av.

Q & A 

Be dina följare att skicka in frågor till dig som du besvarar i en livesänd Q & A. Anledningen att du ska ha den live är att då får följarna möjligheten att ställa frågor direkt men även ställa följdfrågor. Det skapar direkt kontakt mellan dig och dina följare och du får samtidigt en tydlig bild av deras problem och funderingar samtidigt som du får förmedla dina kunskaper. 

Webinarium

Bjud in andra personer från branschen eller med kopplingar till den för ett livesänt panelsamtal. Detta är mycket effektivt sätt att nå ut till nya kunder eftersom de personer du bjuder in förhoppningsvis även lockar deras följare att titta på livesändningen. Välj ett ämne eller problem som är vanligt för kunderna och håll en diskussion om olika lösningar och synsätt på saken. 

Se alltid till att du spelar in dina livesändningar så att du kan publicera dem på dina sociala medier i efterhand. 

Plattformar

Det finns ett flertal sociala medier plattformar du kan välja mellan för att nå ut till dina kunder. Nedan kommer vi gå igenom de 

LinkedIn

LinkedIn är det perfekta stället att nätverka och hitta nya investerare. LinkedIns sökfunktion låter dig söka inom ett geografiskt område, en bransch eller en specifik yrkesroll så du enkelt kan hitta nya potentiella kunder. LinkedIn är även en bra plattform för att bygga ditt varumärke då det är enkelt att integrera med kunder genom att dela nyheter och artiklar kopplade till branschen, kombinera detta med en fråga eller reflektion för att skapa engagemang. 

Youtube

På andra sidan Atlanten har videoplattformen sett en ökning av innehåll inom kapitalförvaltning och det är ett socialt medie även du borde kika på. Här kan du dela content i form av videor med guider, tips och tricks. 

Videoinnehåll du kan skapa:

  • Investera i pandemin
  • Hur du kommer igång med aktier?
  • Styr våra fördomar våra investeringar
  • Fonder eller aktier, skillnader, fördelar, nackdelar
  • Borta bra men hemma bäst? Att investera i svenska företag
  • Skillnaden på att spara och investera

Det är ett perfekt sätt att skapa goodwill och bygga varumärke. Video är även det medium som får det absolut högsta engagemanget. Även om det kan tyckas svårt, är video något du verkligen borde kika närmare på. 

Twitter

Precis som LinkedIn passar twitter bra för  att dela artiklar och diskussion kring dessa. Fördelen Twitter har är att du kan se inlägg från användare utan att vara sammankopplad med dem vilket gör att en inlägg lätt kan få stor spridning. Många använder även twitter som en del i sin kundtjänst då det är ett snabbt och effektivt sätt att svara på sina kunders frågor.

Anpassa Sociala medier efter dina behov

Du behöver inte göra allt, behöver du nätverka fokuserar du på det, vill du bygga ditt varumärke så använder du sociala medier till det. Du gör vad som passar dig. Känner du att tiden eller kunskapen inte räcker till kan du alltid kontakta oss, vi på Engage kan hjälpa med alla delar av din digitala närvaro, från idé till skapade av content, publicering och uppföljning.

Källa: https://fundamentalgroup.com/insights/research-insights/asset-managers-more-active-on-social-media-in-q4

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig?

Kontakta oss idag