Försäljning

Hur mycket kan du krydda din rubrik?

20 april 2021

En rubrik ska vara fängslande och ge känslan av att du bara måste få veta mer. Men hur mycket får du egentligen spetsa din rubrik innan den anses vara ”clickbait”?

Clickbait är rubriker designade för att lura någon att klicka sig in på en sida, ett podcastavsnitt eller en video. När du väl läser innehållet inser du snabbt att du har blivit lurad. Denna typ av lömska rubriker har under en längre tid fyllt våra flöden på olika sociala plattformar och jag tror alla håller med när jag säger att vi är ganska mätta på den typen av rubriker.

Det finns dock något som de gör rätt – de genererar klick.

Knepet för att veta om din klickvänliga rubrik är clickbait eller bara en riktigt bra rubrik är simpelt:

Om du håller vad du lovar i din rubrik är det inte clickbait

Du kan alltså krydda precis hur mycket du vill så länge läsaren får det innehåll den har blivit lovad. Något som är specifikt för clickbait-innehåll är att det oftast saknar målgrupp och dess enda syfte är att få så många unika besökare som möjligt. När du inte håller vad du lovar i rubriken tappar du snabbt trovärdigheten och chansen att läsaren återvänder tvinar.

Men ditt innehåll har en målgrupp och ett värde. Det gäller bara att visa det i en väl vald rubrik.

Har du en rubrik som du vill krydda med en nypa klickvänlighet men fortfarande kunna hålla vad du lovar är det bra att fokusera på dessa tre punkter:

  • Vem kommer dra nytta av detta innehåll?
  • På vilket sätt kommer du hjälpa dem?
  • Vad gör detta innehåll speciellt?

Svaren på dessa frågor ska inte skapa en rubrik. De hjälper dig att hitta ord och tankebanor som du kan klippa och klistra in i din rubrik för att attrahera den publik du har skapat innehållet för. Om frågorna är svåra att svara på eller du behöver använda mer än två meningar för att svara är det ett tydligt tecken på att du bör finjustera målet med ditt innehåll.

Nu till det roliga – att testa olika kombinationer och låta din rubrik ta den form den passar bäst i. Var inte rädd för att prova dig runt, även efter att innehållet är publicerat. Det kan till och med vara en fördel att börja med en rubrik för att sedan byta ut den och se vilken som presterar bäst. Då vet du till nästa gång vad din målgrupp föredrar.

Vill du förbättra din marknadsföring?

Kontakta oss så berättar vi mer