Agnes Jarfjord, Byråchef, Engage
Konvertering

3 anledningar till att ditt innehåll inte konverterar

20 maj 2021

1. Innehållet är inte tillräckligt relevant

Var och en av dina potentiella kunder är unika, med egna önskemål och behov. De är dessutom i olika skeden av sin interaktion med er som varumärke – de letar efter olika saker och kommer att övertygas och avskräckas av olika saker. Detta faktum kan göra det minst sagt utmanande att ta fram relevant innehåll.

Hur löser marknadsförare detta?
Se till att interagera med och lära känna er målgrupp för att kunna anpassa er kommunikation till deras önskemål och intressen.

Kom även ihåg att en välskriven artikel eller video i sig inte är någon garanti för lyckad konvertering. Innehåll som bara lyfter fram en produktnyhet, utan att presentera den i rätt kontext för branschen och dess specifika användningsområde, kan till exempel vara både intressant och informativt – men leder sällan till några rekordsiffror i försäljning. Att skapa content som konverterar börjar allt som oftast med en god förståelse för försäljning.

2. Innehållet är inte i rätt kanal

I takt med att vi använder oss av fler och fler medier ökar kraven på marknadsförare att välja rätt budskap för rätt kanal. Tänk dig själv hur du använder din mobiltelefon – du har e-post, sms, telefonsamtal, sociala och andra, mer praktiska appar. Förmodligen använder du var och en av medierna till olika saker, vissa för privat bruk och för professionellt bruk. Därför kanske du inte vill att din bank ska starta en Facebook messenger-konversation med dig, eller att dina vänner ska skicka e-post till din jobbmail. Användandet är kontextbaserat – vi förväntar oss att mötas av en viss typ av innehåll i kanalerna vi använder. Därför kan vi som marknadsförare inte bara tänka på kostnader när vi väljer distributionskanaler att gå i.

Hur löser marknadsförare detta?
Lär känna kanalerna ni använder eller överväger att använda. Hur kommunicerar man i den kanalen? Dagens Industris läsare förväntar sig en viss tonalitet och grafisk utformning när de öppnar sin papperstidning och den som läser e-nyheter i mobilen på Nyteknik förväntar sig ett helt annat uttryck. Minst lika mycket skiljer det sig mellan förväntningarna på innehållet i ett nyhetsbrev kontra sociala medier. Se därför till att inte ta fram innehåll utan att undersöka vilken distributionskanal det passar bäst i. Och har du inte full koll på de olika kanalerna idag, ta hjälp av en byrå som har det!

3. Innehållet är inte konsekvent

Om jag som kund besöker din webbplats eller börjar följa dig på LinkedIn, vill jag att innehållet jag möts av där ska vara lika personligt och välarbetat som det som dyker upp i min inkorg. Som marknadsförare kan vi därför inte nöja oss med att ta fram värdeskapande innehåll i en av våra kanaler eller vid en enskild annonskampanj.

Hur löser marknadsförare detta?
Istället för att skapa kampanjer ad-hoc – gör en djupdykning i vem din målgrupp är, vad de är intresserade av, vad de vill få för information, i vilken kanal och hur ofta. Ta tillsammans med din marknadsavdelning eller contentpartner fram en plan för hur ni kan skapa konsekvent och kvalitativ kommunikation för målgruppen. Några av de bästa marknadsföringsinsatser vi producerat, som resulterat i bäst ROI för våra kunder, har till exempel varit content i följetångs-format. Genom digital, social och rörlig media har vi skapat content över tid vilket lett till ökad försäljning och kundlojalitet.

Vilken av ovanstående är den största utmaningen för din verksamhet? Finns det några andra anledningar som du upplever till att innehållet inte fungerar? Berätta gärna om dina utmaningar eller lösningar i kommentarsfältet nedan.

Vill du förbättra din marknadsföring?

Kontakta oss så berättar vi mer

Agnes Jarfjord

Byråchef

agnes@engageagency.se